Vauxhall Owners Forum banner

Corsa Rallyauto

84K views 131 replies 39 participants last post by  Gary B  
#1 ·
Ik dacht dat ik mijn project hier zou plaatsen met de andere Corsa rallyauto's die momenteel worden gebouwd.
Het is niets revolutionairs en niet zo exotisch als sommige andere, maar het kan voor sommigen interessant zijn, net als de andere projecten voor mij.

Ik heb de carrosserie volledig naadgelast en waar nodig beplaat, en een Harry Hockley kooi ingelast. Het plan is om de auto op te bouwen voorafgaand aan het stralen en spuiten, met behulp van wat spullen van de huidige auto en wat nieuws.

Huidige auto:

Image

Nieuwe auto:

Image

Gestript en naadlassen begonnen:

Image

Naadlassen voltooid en kooi begonnen:
Image

Image

Image

Image

Kooi voltooid en zonder schuifdak teruggeplaatst met Sikaflex en een paar puntlassen:

Image

Dashboard gemonteerd, opnieuw gemonteerd na het inkepen rond de kooi:

Image

#2 ·
De achteras en ophanging, voorwielophanging, spatborden, radiator, pedalenbak, uitlaat, tank, stoelen verwijderd, klaar om in de nieuwe auto te worden gemonteerd. De F13-differentieel eruit gehaald, klaar voor eBay. Ga een F20-differentieel gebruiken met grp a-assen en naven in de nieuwe auto, omdat ik hopelijk wat meer vermogen uit de nieuwe motor zal halen.

#3 ·
Heb dit net gezien! Ziet er goed uit, meer foto's van je chassis versteviging graag, ik ben dit van plan te doen met de mijne, ik heb het allemaal in mijn hoofd uitgewerkt maar wat extra inspiratie kan geen kwaad.

Welk differentieel ga je verkopen? Ik ben misschien geĂŻnteresseerd als het een goede is voor een goede prijs ;)

En ook goed werk met het lassen, alles ziet er netjes uit!

#7 ·
De versteviging is vrijwel conform het GM nova handboek. Ik kocht een plating kit van Protec en gebruikte deze op de corsa. Het meeste kan gebruikt/gepast worden, met een kleine aanpassing.

Image

Ik heb ook de achterste balkbevestiging geplateerd en een buis eraan bevestigd vanaf de kooi aan de binnenkant van de auto:

Image

Image

Het differentieel is een F13/15 TranX met 45 graden hellingen. Het kwam met de oude auto toen we hem kregen en het is prima geweest. Voor het laatste evenement werd het gestript en gecontroleerd, daarna voorzien van een nieuwe plaatkit en veerplaat. We gaan over op een F20 vanwege de toename van het vermogen. Laat me weten als je geĂŻnteresseerd bent.

Deze week druk geweest met werk, dus niet veel vooruitgang geboekt. Oude auto strippen en begonnen met het plaatsen van spullen in de nieuwe carrosserie voordat deze wordt gespoten en de componenten die we hergebruiken worden gestript/onderhouden. Wil er zeker van zijn dat alles past en dat ik niets gemist heb.

#8 ·
Mooi werk tot nu toe, het duurt een eeuwigheid om een ​​carrosserie voor te bereiden. Eén ding om te overwegen is een gordelbeugel tussen de achterste ophangingspunten, want ik merkte dat de exemplaren die in de kit zitten iets te hoog zitten voor de gordels. Ik ben er vrij zeker van dat het in het blauwe boek staat, maar de gordels moeten waterpas of naar beneden gericht zijn.

#10 ·
Je denkt dat de laswerkzaamheden klaar zijn, en dan vind je nog 6 klussen...

Ik heb de 2 gordelstangen ingekort zodat ze lager zouden zitten. Ik hoop dat het genoeg is, maar dat zal blijken als de stoelen erin gaan. Je kunt de schouderbanden 10 graden omhoog laten hellen (volgens het blauwe boek), maar ik zou ze liever naar beneden laten hellen.

De stofkappen zijn gewoon ingedrukt, maar de VW's zitten echt strak in vergelijking met de Vauxhall-kappen. Ze zijn het hele vorige seizoen op grind blijven zitten.

#15 ·
hi pal can i just ask wot you will de doing with the old shell and cage and do you wont to sell the cage

loveing the car lots of good work up to now
Cheers.
De kooi in de oude carrosserie is een in te lassen kooi, dus die moet met de carrosserie mee. Die wordt verkocht of gebruikt als schrootbak in de werkplaats. Hangt ervan af hoe het eruit ziet als het eenmaal gestript is.

#13 ·
VW-doppen zijn het dan, ik heb de mijne door het midden vastgeschroefd, wat de klus klaart, maar het is een gedoe.

Ik weet zeker dat het probleem dat ik had was dat de racer er te veel uitstak, dus er was niets om in vast te draaien, heb je Vaux-achteraslagers of VW gebruikt?

#14 ·
Rallycorsa
Ik weet zeker dat het probleem dat ik had was dat de racer er te veel uitstak, dus er was niets om in vast te draaien, heb je Vaux achterlager of VW gebruikt?​
Het is een Volkswagon-lager aan de achterkant en de dop past mooi en strak. Ik kan me niet herinneren hoe ver het naar binnen duwt, ik zal eens kijken.
Deeky
Re: Corsa Rally Car Mooi werk waar rally je erover?​
Bedankt. We doen al 3 jaar mee aan het BTRDA forest rally kampioenschap. De evenementen zijn voornamelijk in Wales, met één in het Lake District en één in de buurt van Nottingham. We zijn in die tijd behoorlijk succesvol geweest (2 kampioenschapszeges en een 2e plaats in het kampioenschap) en hopen dit jaar de BRC-uitdaging aan te gaan, maar met nog maar 4 weken te gaan, zullen we het 1e evenement waarschijnlijk missen. Waarschijnlijk zullen we dit jaar een paar evenementen uit elk kampioenschap doen en volgend jaar een volledig kampioenschap proberen.

#17 ·
De auto van de spit gehaald en op wielen gezet.

Image

Image

Image

De stoelrails gemonteerd nu de auto waterpas staat, en de tunnel beplaat om te verstevigen en waterpas te maken waar de hydraulische handrem gemonteerd wordt. Gordelogen ook gemonteerd.

Image

Een montage ring met borgmoeren voor de vuldop geknipt en gelast.

Image

Image

Verstevigd waar de motorkap pinnen en achterklep pinnen komen

Image
Image

De lay-out/positie van dingen zal iets anders zijn in de nieuwe auto, dus de bestuurdersstoel en mijn stoel gemonteerd zodat we kunnen zien waar de rechtopstaande hydraulische handrem moet komen, en ook andere dingen zoals voetsteun, blussers, leiding/bedrading routes etc.

Image

Ik geniet van het bouwen van de auto, maar na het missen van 2 rally's die we normaal zouden doen, gaf het eindelijk zitten in de auto op de stoel een welkome motivatie, zelfs in de staat waarin de auto zich momenteel bevindt!

#19 ·
Briljant stuk versteviging en kooiwerk en uw laswerk is het beste dat ik ooit heb gezien. Ik vind de standaards die u gebruikt om de auto op zijn kant te kantelen om probleemloos aan de onderkant te komen en goed te lassen zonder dat de zwaartekracht de stroom beĂŻnvloedt, en gemakkelijke toegang, dat is hoe ik mijn Manta goed gerestaureerd zie worden in plaats van van onderaf te lassen, ik heb gezocht naar een garage waar ik de auto op zijn kant kan kantelen of speciale standaards kan gebruiken om de onderkant goed te doen zonder metaalwerk onbedekt te laten.

Veel succes met uw ambitieuze project en ik hoop dat u veel rally's wint tegen enkele van de besten.

#21 ·
Bedankt voor de positieve reacties allemaal.

We hebben weer wat meer vooruitgang geboekt met het in elkaar zetten van de auto.
De accu achter mijn stoel gemonteerd. Moest een kleine vin op zijn plaats lassen om een vlak oppervlak te vormen waar de accubak op gemonteerd kan worden.

Image

De ruitensproeierreservoir gemonteerd, de kooitriangulatie voorkomt dat deze precies in de oorspronkelijke positie terugkeert. Het expansievat gemonteerd, de originele montage zat op de schutbord die verwijderd is om ruimte en speling te geven voor de gasklephuizen. Een houder voor de isolator en de T-handgrepen van de brandblusser gemonteerd. Ook een deel van de herziene luchtinlaatpijp van de kachel gemonteerd.

Image

Image

We zijn begonnen met het lichter maken van de deuren. We hebben een standaarddeur gewogen die meer dan 36 kg woog, de lichtere is 13,5 kg.

Image

We zijn begonnen met het monteren van aluminium panelen op het dashboard, klaar voor de instrumenten, schakelaars, zekeringen etc. om op te monteren (ze blijven niet zilver!).

Image

Image

Image

We komen op het punt dat we de motor terug nodig hebben, zodat we kunnen beginnen met het aanleggen van bedrading en brandstofleidingen etc.

#26 ·
Net terug van een vakantie, dus de auto is de afgelopen weken niet verder gekomen, maar Pete is begonnen met de kabelboom.
Verwijderd wat niet nodig is uit een originele kabelboom, zoals draden naar originele instrumenten, motor & management, koplampverstellers, zekeringen/relais, connectoren etc., etc.

Image

De volgende stap is om hem in het dashboard te plaatsen, samen met de nieuwe schakelaars en zekeringen etc. en connectoren klaar te hebben voor de voor- en achterkabelboom.

Instrumentatie zal zijn door dit:

Image

Ook toen ik weg was, werd de 1400-motor afgemaakt en opgehaald bij Protec:

Image

Image

Image

Weet de volledige specificaties nog niet, maar ze zat in de 180's op de dyno.:) Het zal interessant zijn om te zien welk vermogen er overblijft als hij eenmaal in de auto zit.

Ook werden tegelijkertijd het spruitstuk en de massieve assen opgehaald:

Image
Image

Hopelijk dit weekend klaar met de carrosserie (motorsteunen, frontpaneel en een paar andere dingen) en dan wegbrengen om te stralen en te spuiten.

#27 ·
Ziet er goed uit, ben erg blij met mijn Racetech dashboard, erg netjes en opgeruimd.

Motor ziet eruit als een Bill Falconer motor, als het er een is, zal het je niet teleurstellen. Slechts één dom ding, de aluminium carterpan, ik heb er één zien scheuren en een vriend van me ook, we hebben nu een stalen 1400 carterpan die standaard is voorzien van schotten, ik neem aan dat omdat je een gelaste aansluiting op de carterpan hebt, je ook Protec ontluchting gebruikt?

#29 ·
Ziet er goed uit, ik hou echt van mijn Racetech-dashboard, erg netjes en opgeruimd.

Motor ziet eruit als een Bill Falconer-motor, als dat zo is, zult u niet teleurgesteld zijn. Slechts één dom ding, de aluminium carterpan, ik heb er één zien scheuren en mijn maat ook, we hebben nu een stalen 1400 carterpan die standaard is voorzien van schotten, ik neem aan dat omdat je een gelaste aansluiting op de carterpan hebt, je ook Protec-ontluchting gebruikt?

Ja, ik gebruik de Protec-ontluchting, naar verluidt een noodzaak als je deze motoren gaat pushen. De motor is ook door hen gebouwd. Ik heb naar Bill Falconer gekeken, maar we zijn voor Protec gegaan, eigenlijk zonder reden, alleen dat we Alan voor vrijwel al het andere gebruiken en de service altijd perfect is. Ik heb echter ook nog nooit een slecht woord over Bill Falconer gehoord, in tegenstelling tot sommige horrorverhalen die je hoort over sommige van de grotere motorbouwers.
Ik heb altijd de voorkeur gegeven aan een stalen carterpan, omdat deze buigt in plaats van scheurt als hij wordt geraakt, ik ken de reden achter de aluminium carterpan niet, ik zal het hem vragen! Uit interesse, waardoor zijn de scheuren ontstaan?

Het dashboard is een geweldige oplossing en als je aparte instrumenten prijst, is het vergelijkbaar geld, plus het kan zoveel meer en ziet er geweldig uit. Goede back-upservice ook. Koppelen aan de MBE.
Waar moet ik op letten?

kennybarbour
Re: Corsa Rally Car
motor ziet er mooi uit, goed idee met de veer op de peilstok, dat wordt gekopieerd!!! net als de standaard als mijn motor er geen heeft. 180 klinkt uitstekend, maar ik zou de rekening niet willen...

Hoeveel waren de assen, gewoon uit interesse? Dat wordt de volgende upgrade op mijn agenda nadat de auto is gebouwd, assen, naven en een groter differentieel.
De motor was gratis, hij kwam met een heel dure standaard en veer...lmao
Goede kleine extra details, goede service.

Ik denk dat de assen ongeveer ÂŁ 350 per stuk waren, plus de bewerking van de naaf en de lagers (ik denk ongeveer ÂŁ 100 per stuk), F20-aandrijfflenzen (gekregen voor een paar biertjes) en F20-differentieel. Plus je wilt een paar reserve-assen! We braken vroeger assen op een standaard 1400 zonder differentieel, dus het zou goed zijn om zelfs een etappe te voltooien zonder het nu te doen. Als je alleen al ÂŁ 450 uitgeeft aan deelnamekosten aan evenementen en probeert kampioenschappen te winnen, is het een verstandige investering. Ik vraag me echter af hoe lang onze F13-bak het zal volhouden....:doh: